Cuxhaven

26 juli 2019 - Cuxhaven, Duitsland

We liggen weer in Cuxhaven. Vanochtend om 5 uur werden we wakker, er ging een zeilboot weg naar de sluis en zij hadden een heel verhaal met een andere boot. Ook gisteravond was het nog druk bij het strandje. Blijkt dat er een camping om de hoek ligt. Maar goed, wij hebben ons nog even omgedraaid, echter de slaap wilde niet meer komen. De bedoeling was om om 7 uur naar de sluis te vertrekken, dit werd dus een half uurtje eerder. ‘s morgens vroeg begon het al warm te worden, de zon stond recht in de Kuip. Bij de sluis moesten we lang wachten, maar na de sluis konden we eindelijk weer eens zeilen. Er stond een mooie wind Oost 3-4, en met de stroom mee was het heerlijk. Na een tijdje werd de wind minder oost 2, echter door de stroom hadden we toch nog voortgang van zo’n 5 knopen, dat is heel mooi. Dit bleek achteraf stilte voor de storm te zijn. Vlak bij de haven trok de wind opeens weer aan, opeens was het 6 bft wind. En dat gebeurt natuurlijk altijd als je net een haven in loopt en een plekje moet zoeken. Eerst zijn we even gaan tanken, dan hoeven we hier niet meer op te letten.

Een plekje zoeken, gelukkig waren er nog voldoende plekken. De plekken hebben een vingersteiger waar je langszij aan kunt leggen. Deze steigers zijn smal en over het algemeen heel wiebelig. Door de harde wind was het nodig om de achterlijn meteen aan te leggen, echter op de steiger zijn geen haken waar je de lijn omheen kunt slaan maar ogen. Dus ik mocht vanaf de zijkant op de wiebelige steiger springen. Dit viel niet mee, op het moment dat je springt, gaat de steiger naar beneden en moet je goed je evenwicht vinden. Ook ligt de steiger erg laag, dat was me wel een sprong 😯. Doordat ik mijn evenwicht moest hervinden lukte het niet erg om de lijn goed vast te leggen. Gelukkig kwamen er vele handen helpen en liggen we nu op een mooi plekje. De wind blijft hard, 6 bft. In ieder geval is de ergste hitte hier voorbij.

Volgens de weerkaart zou het maandag mooi weer zijn om over te steken naar Norderney, echter zoals het er nu naar uit ziet niet meer. De wind gaat eerder draaien. We kijken of we zondag kunnen vertrekken, er wordt dan wel wat regen gemeld, we zien wel wat het wordt. Morgen even een rustdag.

Route 26 juli

Logboek 26 juli

1. Marie-José:
    27 juli 2019
    Geniet van een mooie dag! Staat hier nu veel wind: alle deuren open zodat het in huis wat af kan koelen. Ik hoop voor jullie dat het de komende dagen goed zeilweer wordt!
  2. Julia:
    27 juli 2019
    Vandaag, zaterdag hier ook veel wind Oost 4-5 voor zover we nu kunnen zien, kunnen we nog net zondag oversteken voordat de wind gaat draaien. De wind zal dan iets meer afnemen. Gaan gezellig Cuxhaven in, terrasje, boodschap en morgen verder.
  3. Caty:
    27 juli 2019
    Eng verhaal op dat steigertje.vooral dat springen. Allemaal goed gegaan natuurlijk voor een lenige aowster. Met een beetje hulp. Bij mij ius de eind nu heerlijk.soms wel heel hard.maar lekker om de warmte wat weg te vegen. Rustig gezellig weekend jullie daar.