Dokkumer EE door Leeuwarden naar Workum

3 augustus 2019 - Workum, Nederland

Weer, 2 augustus

Vandaag worden er meerdere regenbuien verwacht. We blijven even lekker hier liggen, een leesdag.

Zaterdag 3 augustus

Weer 3 augustus

Iets minder regen.

De bedoeling was om via Leeuwarden richting Stavoren te gaan, echter deze week is het skûtsjesilen . Bij het Heegermeer, de Fleussen en Stavoren is het dan beredruk. Als die grote boten zeilen kan je maar beter uit de buurt blijven, er wordt dan ook van alles georganiseerd aan wal, dat geeft natuurlijk nog meer drukte. Zaterdag zijn ze in Stavoren, dan is er geen doorkomen aan bij de sluis. We besluiten richting Workum te gaan en vandaar verder door de sluis, IJsselmeer naar de thuishaven. Kunnen we meteen het beeldje ophalen in Workum.

Vanochtend om 09.00 uur vertrokken. In het begin miezer regen. Volgens buienradar zou dat ook zo zijn. Het is mooi zo stil in de ochtend. De file is nog niet begonnen. In Leeuwarden gingen we de eerste 3 bruggen vlot door tot de  vrouwenpoortsbrug daar liet de brugwachter iedereen lang wachten en begon de filevorming.

Kees ergert zich dan kapot aan de traagheid en het gejojo van sommige boten,op dat moment is de rust voorbij en bouwt de spanning op. Bij iedere brug is het lastig omdat er zoveel boten aan het manoeuvreren zijn en niet doorvaren. Het sturen van de boot valt dan niet mee. Dus dat wat een leuk tochtje door de stad lijkt is een zeer spanningsvol gebeuren.

Twee spoorbruggen waar we voor moesten wachten. De motorboten zijn hier mooi onderdoor. Nu kunnen we weer gewoon ons eigen tempo houden. Op deze route zijn veel bruggen, dus rustig aan verder. We kunnen weer genieten.

Bij Sneek wordt wedstrijd gezeild, leuk om te zien . Bij Heeg was het heel druk, kleine schoutjes kwamen binnen. Er waren ook wedstrijden geweest, een drukte van belang. Daarna rustig door, oppassen dat we de afslag naar Workum niet voorbij gaan.

Uiteindelijk was het een lange dag, mooi weer, bewolkt maar geen regen en prachtige vaarweg. Jammer van de drukte. We liggen nu aan een mooie steiger van de Marrekrite vlak voor Workum. Heerlijk nagenieten, we kunnen nog buiten eten en ‘s avonds buiten zitten.

Logboek 3 augustus

Route, 3 augustus