Kerteminde

27 juni 2019 - Kerteminde, Denemarken

Weer, 26 juni

De harde wind op woensdagmiddag en donderdag is al minder dan eerder gezien en opgeschoven naar de woensdagavond. Na donderdag komt er een hogedruk gebied aan en zal de wind niet hard tot niet waaien. We blijven hier nog even lekker liggen, omgeving verkennen en genieten. Vrijdag zien we wel waar de wind ons naar toe kan blazen.

Kerteminde is een echte vakantiehaven, alle voorzieningen zijn aanwezig. Het is een grote haven, met ruime douches, overal barbecue plaatsen en daarbij ook een kruidentuin, zodat je de kruiden kunt gebruiken voor de barbecue.

Kruidentuin bij barbecue

Keuze uit restaurants, supermarkt om de hoek en voor ieder wat. Er staan campers, er wordt gekanood, wedstrijdzeilerij, zwemstrand naast de haven, volop bedrijvigheid. Ook zijn er gastvrouwen/heren die je alles kunnen vertellen over de activiteiten en bezienswaardigheden in en nabij Kerteminde.

Vanochtend was het bloedheet hier krijg ik het echt benauwd van, we hebben gauw een parasol opgezet en later het zonnescherm.

Parasol

Ook hebben we de was gedaan zodat alles weer schoon aan boord is. In deze haven is een regeling 2 nachten betalen en 1 nacht vrij liggen. Wij waren toch van plan om tot vrijdag te blijven dus maken mooi gebruik van deze regeling. 😀.

Donderdag 27 juni

Weer, 27 juni NW4-5 , licht bewolkt

De harde wind is gelukkig niet hier gekomen. Aan de westkust van Denemarken zien we wel hardere wind. Wij hebben een goede plek uitgekozen om te schuilen voor eventuele harde wind. Kerteminde zelf is een klein stadje met een winkelcentrum. In de haven is het gezellig en van alles te zien. Vanavond wedstrijdzeilerij, kanoërs , en zelfs suppen wordt hier gedaan. Een heerlijke dag zo, lekker wat lopen, winkelen, lezen, nietsdoen.

KertemindeSuppen in KertemindeLezen in de schaduw

Vandaag hebben we de kaarten bekeken en het weer voor de komende dagen, voor zover we dat kunnen zien. Morgen is de wind NW 3 -4 in de middag afnemend. Dan blijft de wind West. We hebben meerdere opties:

1. Naar Malmö , plaatsje Ballen = 25 mijl met NW net te bezeilen, echter doordat de wind in de loop van de dag afneemt, wrs. niet haalbaar op zeil. Van Ballen - naar Sojerby (Saelland) is 17 mijl, van Sojerby naar Odden , 25 mijl. Dit zijn lange afstanden terwijl er mogelijk tegenwind is. In het noorden van Saelland zijn de afstanden tussen de havens groot. In de komende dagen wordt er stevige wind verwacht, hierdoor twijfelen we aan deze route.

2. We kunnen het eiland Fijn ronden, dan moeten we naar Konshavn, dit is recht tegen de wind in, ook niet ideaal.

3.  Naar het zuiden naar Nyborg op Fyn, dat is 17 mijl en van daaruit hebben we meerdere keuzes voor het zeilen.

De keuze is dus op Nyborg gevallen. Met de NNW wind is dit een goed te bezeilen koers. Duidelijk is in ieder geval dat we met de wind mee willen gaan en niet tegen de wind in.