Oversteek richting Grosser Belt Mitte

25 juni 2019 - Kerteminde, Denemarken

Weer, 24 juni Oost 3-4, zonnig,

Van Thurø gaan we nu richting Grote  Belt, we besluiten bakboordzijde uit te gaan en Sjaelland te gaan ronden. We proberen vandaag en morgen een grote afstand af te leggen, woensdagmiddag en donderdag wordt er harde wind verwacht vanuit het NW dan willen we ergens een beschut plekje vinden.

Het is een mooie tocht, in de ochtend nog goed zeilweer en pas tegen 15.00 uur viel de wind weg. Wat opvallend Is is dat je heel veel water ziet echter dit is niet helemaal bezeilbaar. Midden in het water kan het opeens erg ondiep zijn, door stenen e.d. Gelukkig staat dit op de kaart goed aangegeven echter je ziet het niet met je ogen. Dat geeft een zekere extra dimensie aan het zeilen hier.

De koers was een beetje hoog aan de wind, tussen de 60 graden en 50 graden, de boot gaat dan wel wat schuin maar niet extreem. Voor deze wind heeft Kees een steuntje ontwikkeld voor mij 😉, zodat ik als ik aan de hoge kant zit, toch mijn voeten kan steunen. Zie de foto.

Hoog aan de wind steun 😂

Tijdens het zeilen aan de wind, moet er natuurlijk ook wel iets gegeten en gedronken worden. Ik zet ‘s morgens altijd drie kannen heet water klaar. Onderweg kunnen we dan naar believen koffie, thee of soep drinken. Om dit in te schenken heb ik een manier gevonden om dit zonder knoeien te doen. Zie foto 😂.

Koffie schenken, hoog aan de windKoffie

We hadden een koers uitgezet naar Korsør, Sjaelland. Echter het weer was zo heerlijk dat onze voorkeur uitging naar een ankerplaats i.p.v. een haven. Door de Østerrenden  brug en dan stuurboord uit zagen we een mooie ankerplaats op de kaart. We besluiten om daar heen te gaan. De Østerendden brug (E20 snelweg) is gigantisch lang en van verre al te zien (de Zeelandbrug is hier een kleintje bij). De pilonen zijn wel 250 meter hoog. Dus geen twijfel of we hier door kunnen, de doorgang is 65 meter hoog.  Met de wind vanuit Oost komt de wind van land en lig je hier rustig. De wind is iets meer naar het zuiden gedraaid en neemt vannacht mogelijk iets toe. We wachten af en genieten nu van alles.

Ankerlijn in het water

Morgen gaan we verder en zoeken een plek waar we woensdagmiddag en donderdag kunnen schuilen voor de voorspelde harde NW 6 met uitschieters 7-8.

Route 24 juni

Logboek 24 juni

Dinsdag 25 juni

ZO4 , zonnig

We besluiten naar een iets grotere plaats te gaan en daar een paar dagen te blijven. we gaan richting het eiland Fyn, naar Kerteminde. Rond Sjealland, bovenin het eiland zijn weinig havens, die goed zijn aan te varen met deze wind.  Ook hebben we gekeken naar het eiland Samsø, echter dit is verder weg en voor een paar dagen is het beter om op een plek te zitten waar wat meer voorzieningen zijn. Mogelijk is daar een haven met een wasmachine.

Het ankerop ging perfect.

Anker omhoog halen

De zeiltocht naar Kerteminde was ronduit rommelig te noemen. Wel wind, geen wind, toch weer wind en stroming. Al met al veel wisseling van zeilen, motor, koers. Ook twijfelen we zelf veel wat de juiste koers is, immers met zo weinig wind is het misschien verstandiger om naar Reersø te gaan. Het eiland Ramsø was te ver. Uiteindelijk koers richting Reersø gevaren. Bij het bekijken van de haven blijkt het lastig om straks weer verder te gaan rond Saelland. Zoals al eerder gezien er zijn niet veel havens om Saelland te ronden. Uiteindelijk viel het besluit om naar Kerteminde te gaan. Nu we her zijn zien we dat het inderdaad een grote haven is met veel voorzieningen. Hier blijven we dan ook maar even rustig liggen en wachten af of er inderdaad een harde wind komt woensdagmiddag en donderdag.

Route 25 juni

Logboek 25 juni