Tot slot

4 augustus 2019 - Andijk, Nederland

De reis was fijn,  soms ontspannend, soms spannend. Een goede mix van luiheid en opletten. De lengte van twee en een halve maand is voor mij genoeg. Als het langer wordt merk ik dat ik er wel een beetje genoeg van heb, kijken naar weer en wind, welke richting kunnen we op, welke havens aanleggen, wel of niet een ankerplek. Bruggen en sluizen.  Het blijft iedere dag een aandachtspunt. Misschien moet je voor een langere reis gewoon ergens een week blijven liggen of zo, echter na een dag of twee heb je het wel bekeken daar en wil je toch weer verder.

Wat ook iedere keer een punt van aandacht is, is het aanleggen in de havens, lage steigers, vingersteigers, wind dwars e.d. Nu kan ik natuurlijk wel sturen en Kees afspringen echter ik weet niet of ik met harde wind, goed kan manoeuvreren , met rustige wind is dat geen probleem. Het lijkt er soms op dat het schip de stal ruikt 😂, vaak is er bij havens een aantrekkende wind en is het lastig om met de harde wind aan te leggen. Het is iedere keer goed gegaan, maar ik merk dat het steeds lastiger wordt om soepel van boord te springen 🤣.

Het weer is de grote speler in het veld. Het is overwegend zonnig geweest. Echter ieder weertypes is wel langsgekomen. De wind bepaald toch een groot deel van de reisroute. Opmerkelijk is dat je dan ook iedere dag hier druk mee bent, weer en getijde. Soms blijf je een dagje liggen een andere keer ga je eerder weg dan bedacht. De weersvoorspelling qua wind is niet altijd zoals in de werkelijkheid uitpakt. Dat is dan ook een aandachtspunt geweest in deze reis.

Wat heerlijk is zijn de kleine havens en de ankerplekken. Op anker is het echt relax, even zwemmen, wat zonnen, luieren, genieten van de rust, dit zijn “gouden” plekjes. We hebben geen bijboot opgeblazen dit keer, als we wilden wandelen ofzo dan zijn we een haven ingegaan.

Denemarken is een prachtig land om te zeilen, je kunt grote afstanden maken er is veel ruimte en zelf met de drukte aan het eind van de reis had je alle ruimte om te zeilen. Een verademing in vergelijking met het drukke IJsselmeer in het weekend. De havenplekjes zijn niet bijzonder, toeristisch is er weinig activiteit. De Denen zelf zijn niet zo vriendelijk als ik altijd had gedacht. Ze helpen niet bij aanleggen, wat de Duitsers altijd doen, groeten niet tijdens zeilen en claimen eigen plekken in havens en bij de mooring. Een praatje maken is er ook niet bij. Wat dat betreft zijn Duitsers toegankelijker en behulpzamer.

Ook langs de kust van Oost Duitsland is het heerlijk zeilen, grote havens en veel zeilruimte. Het is lastiger om een ankerplek te vinden omdat je hier meer rekening moet houden met de wind op de kust, er zijn minder inhammetjes waar je in kan schuiven en te dicht bij de kust is het ondiep. Dit is nog wel een gebied dat we in alle rust kunnen bezeilen. Vooral de kustplaatsen moeten mooi zijn, dit hebben we deze reis niet bekeken.

Conditie, deze is bij mij slecht 😟, het aan boord klimmen vanaf de lage steigers viel niet mee. Op een of andere manier lukt het niet goed om mijn gewicht op te trekken, vanaf mijn linkerbeen ging het gelukkig wel goed. Dus eerst mijn linkerbeen omhoog en dan de rechter. Daarnaast ben ik er niet zonder blauwe plekken de vakantie doorgekomen. Een paar kleine plekken op arm en benen en een fikse grote plek bij mijn linkerbeen. Dit gebeurde bij een ongelukkige opstap aan boord na het zwemmen. Eerst had ik de plek niet in de gaten maar de volgende dag zag het er zeer heftig uit. Maar gelukkig verder alles goed 🤣. Misschien moet ik in het najaar toch iets meer doen aan lichaamsbeweging.

De conditie van Kees is iets beter, als we veel met de zeilen bezig zijn dan moet hij ook wel bijkomen. Daarnaast merk je dat de kracht in armen en benen minder worden. Grote afstanden wandelen daar is de conditie nog niet op gebouwd 😏, misschien moeten we dat toch wat meer onderhouden.

Hobby, dit heb ik volkomen verwaarloosd. Ik had veel spullen bij me echter op een of andere manier paste het niet in het ritme van de dag. Het was te druk met alle anderen dingen, omgeving verkennen, boodschappen doen, wandelen, genieten in de zon e.d.

Aandachtspunt: voorkeur niet in juli zeilen, de havens zijn dan overal vol, zowel in Denemarken, Duitsland en Nederland. Er wordt gezeild in grotere boten, 32-45 voet en de kleinere havens zijn daarop niet berekend. Grote boten nemen meerdere plaatsen in en daardoor is zo’n haven eerder vol. In de grotere havens langs de Duitse kust is het ook iedere keer weer volledig vol, en moet je soms ankeren. De trent in de botenwereld is groot zijn, groot, groter, groots, we zien grote zeilboten 45 voet en langer, uiteraard met boegschroef en daarnaast ook heel veel grote motorjachten. Veel boten zijn van een verhuurbedrijf en dat merk je ook aan de (on)deskundigheid van sommige schippers. Soms zijn er meer motorboten dan zeiljachten in sommige havens. De sfeer is altijd goed in de haven, men helpt elkaar (behalve de Denen, die blijven gewoon aan boord zitten en kijken toe).

Niet in juli en augustus in Denemarken, Duitsland, eilanden en in Friesland zeilen. In de getijdehavens is het vaak vol ivm met het weer. Als het weer niet goed is om weg te gaan, blijven de boten liggen. Er komen wel boten bij die aankomen op die manier stuwt alles op. Bij goed weer vertrekt alles naar de volgende haven, met als gevolg ook daar weer vol. Vandaar dat we voortaan beter van mei t/m de eerste week van juli weg kunnen gaan, als we weer zo’n lange trip willen maken.

Wat tegenvalt is de afstand van de haven (Andijk) naar De Oostzee. Staande mast route in Friesland en Groningen is erg vermoeiend, de lange zeereis van Norderney naar Cuxhaven, waarbij je wel erg afhankelijk bent van een goede wind en getijde. Ook door het Kielerkanaal (officieel het Nord Ostsee kanaal) valt niet mee. Daarbij het gedoe bij de sluizen, zoals bij de Duitse sluizen van het Kielerkanaal anderhalf tot twee uur wachten. Het kanaal zelf is ook een lange tocht, 95 km op de motor valt ook niet mee.  Al met al, doen we dit nog een keer? Dat weten we nog niet, het is erg dubbel dus eerst maar deze reis laten bezinken dan kijken we volgend jaar wel weer.