Verder richting Dokkumer Ee

1 augustus 2019 - Dokkumer Ee, Nederland

Weer, 1 augustus

ZW 3-4 aan het eind van de dag misschien een bui.

We kwamen wat laat op gang vandaag. Misschien omdat de spanning van getij en wind een beetje weg is nu. Voor het eerst sinds lange tijd weer de regenkleding aan.  Eerst hebben we getankt zodat we zonder zorgen Friesland in kunnen gaan, bij vertrek, rond 10.00 uur miezert het een beetje, hopelijk wordt dit niet meer.

We gaan recht tegen de wind in en ik heb geen zin in kruisen, dus “ gewoon” op de motor maar weer. In de slenk toch een stuk ondiep 1.50 meter, door de modder kwamen we weer in dieper water.

Het was druk in de sluis, ook was er een probleem bij het water inlaten. De sluiswachter moest een en ander bijstelllen of zo. Uiteindelijk waren we door de sluis. In het smalle vaarwater ging het varen heel traag. Twee boten voor ons bleven langzaam varen en niemand kon passeren doordat er ook tegenliggers waren na een tijdje ging de voorste gelukkig iets harder. Achter ons een lange rij boten. Dit is filevaren in de Dokkumer Grutdjip 😂

Af een toe een korte hevige regenbui. Bij de brug Engwierum wachten, brugwachter heeft pauze tot 13.00 uur . Daarna gingen de bruggen vlot, helaas hield de voorste boot geen constante snelheid wat heel lastig sturen is, ook de boten achter ons hadden er last van. Bij Dokkum ging de voorste boot gelukkig in de haven. Daarna nog één boot voor ons die sloeg af bij Birdaard. Zo lagen we opeens voorop. Het was druk bij de Marrekrite aanlegplekjes, echter voor Leeuwarden was er nog een plekje voor ons. Hier liggen we nu bij te komen van de drukke, onrustige tocht.

Heerlijk genieten van de rust.

Route, 1 augustus

Logboek 1 augustus

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade