Norderney naar Lauwersoog

31 juli 2019 - Lauwersoog, Nederland

Weer 29 juli Tegenwind, west en regenbuien,

Bijkomdag, vanochtend zijn we een plaatsje in de haven ingeschoven, het blijft druk en er vertrekken weinig boten. Het is heerlijk weer en genieten van de omgeving.

Dinsdag 30 juli

Weer, 30 juli

Het weer nu nog ZO 2, tussen Frankrijk en Engeland zit heel veel onrust als dit door het kanaal gaat dan geeft dit ernstige harde wind, dit wordt dan een Kanaalrat  genoemd. Bij de Engelse kust zal het dan hard gaan waaien. Bij de Nederlandse kust wordt deze wind woensdag en donderdag verwacht, samen met een regengebied. Wij besluiten vanuit Lauwersoog door Friesland terug te gaan. Naast dat het vol is op de eilanden wordt er ook te veel en vanuit de verkeerder richting wind verwacht om te gaan zeilen

Waddenhavens vol

Hoog water in Norderney is om 10.30 uur, er is geen wind. In de loop van de dag zal de wind iets toenemen. Uiteindelijk zijn we om 09.00 uur betrokken, iets stroom tegen. Er was totaal geen wind, dus we zijn op de motor gegaan.  halverwege kwam er iets meer wind, echter deze was pal achter en dat is bijna niet te bezeilen, dus we zijn doorgegaan op de motor. Bij het westgat trok de wind stevig aan naar 5 bf. De wind was nog steeds achter, dus de motor bleef aan. Uiteindelijk de hele tocht op de motor gevaren. We konden gelukkig nog net mee in de sluis van Lauwersoog. De laatste sluisbediening naar binnen zou om 18.30 uur zijn en wij waren daar net voor. Dat kwam mooi uit. Natuurlijk bij de sluis een harde wind achterop, we moesten naar voren echter de boot voor ons ging niet zo hard, dat was nog erg opletten geblazen. Alles is weer goed gegaan.  Nu liggen we heerlijk rustig in de binnenhaven van Lauwersmeer.  Ondanks dat we op de motor moesten varen was het een prachtige tocht en een vlotte oversteek. We hebben 56 mijl afgelegd in 9,5 uur. Het kwam heel goed uit met het getij, bij het westgat ging het tij om en stroomden we mooi richting Lauwersoog.

Langs Engelmansplaat

We zijn een hapje gaan eten bij  De Booze Wijf bij de camping in Lauwersoog. Marie-José en Fred kwamen ook nog even langs om  bij te kletsen. Zij staan met de camper in Zoutkamp. Een gezellig afsluiting van de dag.

Logboek, 30 juli

Route 30 juli

Woensdag 31 juli

Weer, 31 juli

Het weer ziet er nog goed uit, zoals nu te zien misschien een bui in de avond, donderdag ook en vrijdag misschien iets meer regen. We zullen het gaan zien.

we blijven een dagje liggen, diesel tanken, een wasje draaien dan kunnen we er weer tegen voor het laatste stuk van de reis 😉

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Frans b:
    31 juli 2019
    Even vis eten in de haven van lauwersoog kan soms heel goedkoop zijn.
  2. Julia:
    31 juli 2019
    Dat gaan we vanavond proberen, de Frans-acties lukken niet goed meer. We zullen zien 🤣