Toch naar Delfzijl

5 juni 2019 - Delfzijl, Nederland

Marifoon Opgesteld door het KNMI op maandag 3 juni 2019, om 23:50 uur.

Weeroverzicht: laag noord van de Faroer verandert nauwelijks. zwakke rug boven Nederland trekt noordwaarts.laag ontstaat boven Frankrijk en trekt later op dinsdag over Nederland noordwaarts.

Verwachting van 14:00 tot 02:00 uur:

Rottum oostelijk 2-4, later toenemend cyclonaal 4-6. bij buien mogelijk windstoten tot 50 knopen. later enkele onweersbuien, kans op hagel. zicht goed, in neerslag matig tot slecht.

Niets is zo veranderlijk dan de wind en de routeplanners van Kees en Julia 😂.

Vanochtend heel vroeg opgestaan ivm de stroming en het getij.  Het plan was om naar Borkum te gaan. Echter er was veel bewolking bijna geen wind en de wind die er was is meer zuid oost geworden dan gemeld. Daarnaast gaf de weersvoorspelling aan dat het in de middag zwaarder weer zou worden. Niet echt om op zee te zijn. Al met al we besloten om weer het bed in te duiken en toch maar via Groningen naar Delfzijl te gaan.

Zoutkamperril

Het is een prachtige tocht in het Reitdiep, mooie natuur, breed water en alle rust. Alles ging perfect, de bruggen en sluizen gingen vlot open. Wat een verademing was dit t.o.v. de bruggen in Friesland. Daar moet je altijd lang voor de brug draaien voordat er iets gebeurd.

We waren dus al vlot bij Groningen en hoopten er doorheen te komen, zodat we aan het eind van de dag een mooi plekje bij de Groninger motorclub konden krijgen. Hier hebben we ook al eens eerder gelegen.

Boomafval na de hevige regenbui

Helaas, dit mocht niet lukken, de spoorbrug in Groningen duurde zo lang dat we niet meer door de brug in de stad konden gaan. Deze is om 16.00 uur gesloten. Nu liggen we voor de Plantsoenbrug, ook een mooi plekje. Leuk in de stad te zijn. We dachten eerst dat deze brug gestremd was, omdat er bouwnetten hangen e.d. En er was geen rood licht . Hierdoor raakten we even in verwarring. na bellen met de havendienst bleek dat de brugleuningen gaan vernieuwen vandaar dat het er zo gesloten uit zag. Maar morgen om 09.30 uur mogen we weer verder. Het is bloedje heet en benauwd, benieuwd wanneer de zware buien deze kant op gaan komen. in Andijk is het al hard aan het waaien, dus de wind komt er wel aan.

Log 4juni

Opgesteld door het KNMI op woensdag 5 juni 2019, om 06:36 uur.

Weeroverzicht: Laag boven de Britse Eilanden vult langzaam op. Laag ontstaat boven Frankrijk en trekt naar de Duitse Bocht.

Rottum zuid tot zuidwest 4-5, afnemend 2-4, later krimpend noordelijk. af en toe regen of een bui. zicht goed, in neerslag mogelijk matig, eerst lokaal slecht of mist. Delfzijl zuid tot zuidwest 4-5, afnemend 2-4, later krimpend noordelijk. af en toe regen of een bui. zicht goed, in neerslag mogelijk matig.

Verwachting van 20:00 tot 08:00 uur Texel Harlingen Rottum Delfzijl noordelijk 3-4, toenemend cyclonaal 4-6, later west 5-6. bij buien kans op windstoten tot 40 knopen. vanaf de nacht buiige regen, kans op onweer. zicht matig tot goed, in neerslag soms slecht.

vannacht rond 12.00 uur begon het harde windstoten, fel weerlicht, donder. Gelukkig liggen wij heerlijk aan de steigeren sliepen lekker verder. De volgende dag allemaal takken op het dek, de wind heeft dus heel wat bomen uitgedund.

boomrotzooi in de Kuip na de regenbui en wind

We gaan nu verder naar Delfzijl. Het is nu licht bewolkt met af en toe een zonnetje. De regenjassen liggen klaar, we hopen het niet nodig te hebben 😀. De weersverwachting voor de komende dagen is helaas niet gunstig er wordt gesproken over harde wind en zware regenbuien. Maar wie weet valt het mee ander wordt het wrs. een paar dagen verblijven in Delfzijl. We zullen zien wat het wordt. Nu begrijp ik wel waarom Kees aangeeft dat we 3 mnd wegblijven. We zijn nu al 2 weken bezig en nog niet het land uit 😏, gelukkig hebben we nu de tijd aan ons zelf en is er geen verplichte dag om weer terug te zijn. Dat is een fijn gevoel, hierdoor kan ik gewoon genieten van de reis die we maken.

Door de stad

Stad

Om 09.45 uur ging de brug open en werden we door alle bruggen van Groningen begeleid. Dit ging geweldig, nergens lang draaien bij de brug, vriendelijke brugwachters, al met al een compliment voor de stad. Daarna een lange tocht over het Eemskanaal hier ging de brugbediening wisselend, de ene keer vlotter dan de andere keer. Het vreemde is dat je iedere keer de brug moet aanroepen ik zou denken dat de havendienst wel weet dat je er aan komt. Onderweg werd het erg warm, een stekende zon, ik deed mijn korte broek aan. Echter daar schrok de zon zo van dat er prompt weer bewolking kwam 🤣.De sluis bij Delfzijl ging ook vlot en nu liggen we heerlijk in de Neptunushaven van Delfzijl. Gauw een douche gepakt en nu lekker nagenieten. We willen ook nog even een was doen, de havenmeester heeft net iemand anders 6 muntjes gegeven, dus de wasmachine is mogelijk de hele avond bezet.

Kees gaat nu gauw naar de wasmachine, misschien lukt het om net  voor de ander een wasje in de machine te doen dan kan die mevrouw de hele avond wassen als ze wil, ben benieuwd.🤣🤣 Helaas niet gelukt, de was komt een andere keer 😏.

Route en log 5 juni

1. Marie-José:
    10 juni 2019
    Lees nu je verhaal over Groningen. Wat lijkt het me prachtig om zo midden in de stad te liggen. En dat onder de rook van de St. Jozef...mooi, hoor.
  2. Caty:
    11 juni 2019
    Super leuk zo door de stad.ik geniet echt mee. 😉