Borkum rustdag en verder Norderney

9 juni 2019 - Borkum, Duitsland

Marifoon bericht opgesteld zaterdag 8 juni

waarschuwing voor de scheepvaart: Texel Rottum Delfzijl Harlingen IJsselmeer Marken,    Zuid 8.

Laag boven Doggersbank ligt aan het eind van de periode boven Viking ank. Hoog boven de Alpen trekt naar Polen en bouwt rug op richting Nederland

Verwachting van 08.00 tot 20.00 uur: IJmuiden Texel Rottum Delfzijl Harlingen IJsselmeer Marken zuid tot zuidwest 7-8, buiige regen, kleine kans op onweer, zicht goed, in buien matig.

Ik weet niet zeker of de reisbeschrijving van DelfIjl naar Workum Is gedownload, ik zie het nu nergens meer staan, de internetverbinding is heel slecht, mogelijk dat het verhaal nog ergens in de cloud staat, anders ben ik het kwijt. We zijn gister eerst richting Norderney gevaren, bij het wantij was te weinig water en moesten we zeker een half uur wachten. Dat is geen pretje met aantrekkende wind en hoge golven. We besloten naar Borkum te gaan.

Vrijdagavond harde regenbuien en donder in de lucht. Vroeger als we van het wad af kwamen, zei Teun altijd ‘ zo nu een lekker buitje regen om het zout van de boot te spoelen’ . Dit heb ik altijd onthouden en ook nu spoelt het regenwater het zout van het dek. Wij zitten lekker droog binnen en genieten van een borreltje en boekje.

Vannacht trok de wind aan en lagen we heel onrustig in de haven, we hebben niet zo goed geslapen. Vanochtend bleek de wind aangetrokken te zijn tot een dikke ZW 7, af en toe vlagen van 8. In de haven stonden zelfs kopjes op de golven en dat veroorzaakt de schommeling van de boot. Later stond er een dikke 8 op de windmeter.

We zijn met het treintje de stad ingegaan. De trein deed er ongeveer 15 min. over om in het centrum te komen. Dit is een echte Duitse waddenstad, veel hotels en pensions ook langs boulevard was alles volgebouwd met hoge gebouwen. Vanaf de boulevard kon je ook het strand op. Het was zaterdagmiddag en het informatiebureau was al gesloten ook verscheidenen winkels, alleen de souvenierswinkels waren open. Doordat het zo slecht weer was, hevige regenbuien en harde wind, zijn we niet echt verder langs het strand gegaan. Ik denk dat het buiten de boulevard meer natuur te zien is. De rit met het treintje liet zien dat er een heel mooi gebied is waar je wrs. goed kunt wandelen. Ik weet niet of ik het een mooi eiland  vind, de eilanden in Nederland hebben een meer nostalgische uitstraling. Hier is het statiger.

Op de terugweg kwamen er nog meer hevige stortbuien, wij zijn in het treintje gaan zitten terwijl deze pas na 3 kwartier zou vertrekken. Hier hadden we eindelijk goede wifiontvangst en daar hebben we even van geprofiteerd. Nadat we in de grote haven aan waren gekomen moesten we nog een stukje lopen naar onze haven. Dit hebben we in etappes afgelegd, schuilend voor de harde regenbuien. In de haven aangekomen zijn we meteen het havencafe in gegaan, deze bleek om 18.00 uur te sluiten we konden gelukkig nog net wat eten bestellen. Soep en flamkugen. Dit smaakte ons prima met een lekker biertje. Daarna aan boord een lekker kopje koffie en we kunnen er weer helemaal tegen.

er is slechte WiFi verbinding, foto’s komen later

marifoonbericht opgesteld 9 juni

hoog boven Polen beweegt naar de Baltische Staten. Bijbehorende rug trekt vandaag over Nederland naar het noorden. Laag ontwikkelt boven Frankrijk.

08.00 tot 20.00 uur: Texel Rottum Delfzijl: zuidwest 3-4, later veranderlijk 1-3, zicht goed

HW Norderney 16.45 uur. HW Borkum 04.05 uur, we moeten  oor LW weg de tocht is ongeveer 35 mijl. We hebben berekend dat we om 08.00 vertrekken.

vandaag op 08.00 uur vertrokken richting Norderney. Met ons gingen meer zeilboten weg, de meesten richting Norderney. Het is mooi weer en er staat nog een stevige wind ZW5. In het begin heel even stroom tegen echter daarna stroom mee en we “vlogen” voor ons gevoel over het water. Wij zijn via het Borkumer rif naar boven gezeild. Alle andere zeilboten gingen eerst richting de Westerems en daarna richting Borkum. Wij hebben daardoor ruim een uur voorsprong op de andere boten.

Na een fijne zeiltocht waren we om 14.00 uur in de haven en liggen nu lekker aan de steiger. Het is zonnig en warm hier. Helaas is er voor vanavond geen plekje meer in het restaurant, we gaan het stadje in om te kijken of we nog iets kunnen vinden.

ook hier slecht WiFi, ook via persoonlijke hotspot lukt het niet om de foto’s te downloaden, jammer maar dat komt dan later.

Route Delfzijl Borkum

Log 9 juni

1. Marie-José:
    10 juni 2019
    Borkum dus alleen bezoeken bij een mooie weersverwachting en met fiets 🙄
  2. Caty:
    11 juni 2019
    Wat leuk om te lezen. Met dewindverwachtingen erbij wordt het een mooi leesbaar avontuur. Caty
  3. Caty:
    11 juni 2019
    Ik zag net de film over het rondje Noordzee.ging over de Duitse bocht en de eilanden die daar liggen. Is nog een beetje z ja als he t kan verleden ook in Groningen was. Paar eilandjes waar mensen op een een warp wonen. Met een lorry die via een rails naar het vasteland gaat. Als het water laag staat. Dat het nog echt bestaat. 🙄😁