Norderney

10 juni 2019 - Norderney, Duitsland

10 juni: We liggen in Norderney, het is heerlijk weer, zonnig. Echter de wind trekt aan en het is geen geschikte wind (NO ) om nu naar Cuxhaven te gaan. Het is wel vreemd in een eerder weerbericht lazen we dat het dinsdag ZW3 zou gaan waaien, een mooie wind om verder te gaan. Echter de wind heeft zich zeker bedacht .

We hebben nog gedacht om een tussenstop te maken in Langeroog, naar nu blijkt is dit is geen goede plek voor ons. De haven valt met laag water een heel eind droog en dan liggen we in de blub. We kunnen alleen weg met hoog water en dan hebben we op de Elbe stroom tegen. Dat is geen optie.

We bekijken wanneer er weer een 'windgat' is, zodat we naar Cuxhaven kunnen. Van de havenmeester begrepen we dat deze wind nog even blijft, dat wordt dan een paar dagen genieten op het eiland.

We zijn nooit lang op dit eiland geweest, de laatste keer blijkt 2011 te zijn geweest (volgens gegevens havenmeester). Meestal is het dan aankomen en doorvaren. Nu hebben we de mogelijkheid om langer te blijven en het eiland te verkennen. Bij het Noordzeestrand is ook hier een grote boulevard met statige huizen. er is een smalle strook zandstrand. Vandaag een fikse wandeling gemaakt langs de wadkant. het is laag water en een prachtig gezicht. Het is een prachtig gebied, het wandelpad en het fietspad zijn niet gescheiden, een klein minpuntje omdat we steeds opzij moesten voor de vele fietsers. We hebben heerlijk gewandeld, eerst tegen de wind in en later lekker de wind in de rug Bij terugkomst in de haven staat er een stevige wind, 5 knopen. Gelukkig liggen we met de neus in de wind, zodat buiten zitten nog lekker is.

En jawel, we hebben nog eens goed gekeken naar de weerkaarten van Nauticlink. Zoals we op de kaarten zien is er een 'windgat' op dinsdag, net als we eerder al hadden gelezen.

Morgen gaan we kijken of we richting Cuxhaven kunnen, vertrek moet zijn twee uur voor LW, laag water is om 12.44 uur, dus in de ochtend nog de tijd om te kijken hoe het weer is. Dus niets luieren, boek lezen, nixen, gewoon weer een dag zeilen.

weerkaart dinsdag 11 juni