Foerageren, gewoon Boodschappen doen enzo

28 mei 2019 - Andijk, Nederland

Weerbericht door het KNMI op maandag 27 mei 2019,

Een waarschuwing voor de scheepvaart: Texel Rottum west tot zuidwest 6 overige districten: geen waarschuwing Weeroverzicht: laag boven het zuiden van Noorwegen beweegt langzaam naar Zweden. bijbehorende trog boven Fladengronden beweegt langzaam zuidoostwaarts naar het zuiden van Nederland.

IJsselmeer Marken west tot zuidwest 3-4, toenemend 4-5. later kans op een bui. zicht goed, in neerslag mogelijk matig.

Voor de komende tijd hebben we wat basis eten nodig. Voor als je een lange dag hebt gehad en geen zin in uitgebreid koken, of wanneer je gewoon lui bent en geen zin hebt om uitgebreid te koken 😂.

Dus vanochtend de eerste boodschappen gehaald, jawel want morgen gaan we nog een keer om de drankvoorraad bij te vullen. Als we bezoek aan boord krijgen moet er natuurlijk wel iets te drinken zijn. In Denemarken is de drank duur.

Ik hoef geen uien meer te kopen. Zoals iedere rechtgeaarde Nederlander heb ik dit al van huis meegenomen 😀. Immers ik had ze nog in het keukenkastje liggen en dan laat je dat niet maanden daar. Dus meegenomen. Aardappels niet hoor, die koop ik onderweg.

Voorraad aangevuld

Weerbericht  door het KNMI op dinsdag 28 mei 2019,

Trog boven Engeland en het zuiden van Nederland trekt langzaam zuidoostwaarts. Rug west van Ierland beweegt oostwaarts en ligt woensdagochtend boven het westelijk deel van de Noordzee. IJsselmeer Marken noordoost 3-4, toenemend noord 4-5. een enkele bui, kleine kans op onweer. zicht goed, in neerslag matig.

Voordat we vertrekken nog even een paar klusjes doen. Het rubber van onze bijboot was ernstig aangetast, en is eigenlijk niet meer geschikt om mee te nemen. Ook heeft Kees de roeispanen uitgeleend en weten we niet meer aan wie 😟. Gelukkig heeft Thijs Viegers nog een boot op zolder liggen die hij niet gebruikt. Na overleg met Gre konden we deze overnemen, wat een mazzel. De pin waar de roeispanen in moeten was niet van roestvrij staal en deze hebben we vervangen voor de pin van onze boot. De boot opgeblazen om te kijken of hij nog goed was, immers deze heeft ook op zolder gelegen. Het is een prachtige bijboot en hiermee kunnen we straks rustig vanaf onze ankerplek naar de kant roeien.

De bijboot gaat voorlopig in de achterkajuit, op zee is het niet handig om deze achter je aan te slepen. Daarna nog even motoronderhoud en we zijn klaar voor vertrek.

De nieuwe bijboot  Bijboot in achterkajuit

Vanavond onverwacht bezoek van Tjerk Rodenhuis, hij heeft me het programma quicktide laten zien. Een getijdeprogramma waarin precies te zien is of en wanneer je een getijde haven binnen kan lopen.

Han en Tjerk gaan ook morgen vertrekken naar Denemarken. Zij hebben een boot met weinig diepgang en gaan via de Duitse eilanden. Wij gaan eerst nog een weekje zwerven in Nederland omdat we wachten op de reparatie van de laptop. Onze oude laptop was helaas stuk. Hij liep steeds vast en Maarten heeft er nog een nieuwe harde schijf ingezet, helaas heeft dit niet geholpen. Voor de vakantie hebben we een nieuwe laptop gekocht, Kees heeft alle waypoint (routepunten) hierin gezet en vlak voordat we weggingen bleek dat de laptop niet meer opgeladen kon worden. Terug naar de winkel en helaas kon dit niet ter plekke gerepareerd worden. De laptop is nu voor reparatie weggestuurd en dit kan wel 2 weken duren. Vandaar dat we volgende week richting Delfzijl gaan en hopen dat de laptop dan weer terug is, duimen dus dat het goed komt.

Nu lekker rusten en morgen vertrekken we vanuit Andijk naar......