Door het kanaal

25 juli 2019 - Noord-Oostzeekanaal, Duitsland

Weer, 25 juli

Vandaag weer een motordagje in het kanaal, totaal geen wind en heel warm. Als we nu naar de weerkaart kijken zouden we maandag kunnen oversteken. Zondag is er harde wind op zee en maandag rustiger. Nog maar even afwachten of het weer blijft zoals nu te zien is.

Als we vandaag in Brunsbuttel aankomen is de stroom op de Elbe verkeerd, laag water, het water stroomt dan de Elbe in terwijl wij de andere kant op moeten. We kunnen kiezen door de sluis heen en dan aanleggen in de oude haven van Brunsbuttel. Dit kan 2 uur na laag water, en zou nu rond 16.00 uur kunnen. Deze haven loopt leeg, dus bij laag water liggen we in de blub.

De andere optie is om de ankerplaats 2 uur voor de sluis van Brunsbuttel aan te gaan en morgen vroeg naar de sluis te gaan. Morgen is het hoog water om 09.00 uur en dan kunnen we prachtig met de stroom mee naar Cuxhaven.  Deze keuze hebben we gemaakt, na 7 uur op de motor door het kanaal, ben je wel toe aan een rustpauze. Als we doorgaan naar de sluis en dan nog naar de haven dan zijn we doodmoe. Op het water is weinig afkoeling te vinden, dan is het een lange motordag. Hier kunnen we tenminste even afkoelen in het water.

Ons idee om het tij af te wachten in deze ankerplaats hebben wij niet alleen, het is al behoorlijk druk als we aankomen, we hebben nog een mooie vrije paal aan de buitenkant. We liggen nu dan heerlijk aan de paal en hebben volop zicht op het kanaal. Het is vandaag druk met schepen, passerende, grote schepen die  bijna niet in het kanaal passen en motorboten en zeilboten.  Dat beloofd wat drukte voor de komende dagen.

Route 25 juli Logboek 25 juli