Timmendorf en verder naar Grömitz

20 juli 2019 - Grömitz, Duitsland

Weer, 19 juli

De wind is niet veel en veranderlijk. Het is warm buiten. Ik ben moe van de onrustige tocht gister, we blijven hier lekker een dagje liggen. Vanochtend hebben we de route en  waypoint uitgezet richting Kiel. We doen het rustig aan en kijken of er ook nog een haven is waar we de was kunnen doen.. al met al een relaxte dag vandaag, niets hoeft.

zaterdag 20 juli naar Gromitz

Weer 18 juli

Vanochtend lukte het niet om een weerkaartje te downloaden met alle gegevens. Echter wat we zien is de wind zuid. We gaan kijken of we richting Gromitz kunnen zeilen.

wind Z-ZO-O-Z, tussen de 2 en 3 knopen wind. Dit betekende dat de wind iets van achter kwam, soms pal achter. De koers was in één lijn richting Gomitz.  Het was een trage tocht echter we schoven gestaag op naar de goede richting. Onderweg zagen we nog twee bruinvissen. Wel een foto gemaakt echter ze zijn hierop niet te zien, 😂. Dus jullie moeten het maar geloven.

we waren vroeg in de haven en het was superwarm en benauwd. Gauw havengeld betaald en de douchesleutel gevraagd. We waren van plan om de was te doen, echter de machines waren bezet. Één was wel klaar met wassen alleen deze werd niet leeggehaald. Na een tijdje wachten hebben wij die was eruit gehaald en zelf de machine gebruikt. Nu al twee wassen gedaan en één ook droog. De was die wij apart hebben gelegd is nog steeds niet opgehaald. Dus maar goed dat wij de machine zijn gaan gebruiken. Het bleef vreselijk benauwd en warm de hele middag, dus ook een frisse douche genomen. Ik snap echt niet hoe jullie de warmte in Tsjechië, Spanje, Frankrijk, Italië , India en Nepal, kunnen volhouden. Ik krijg het van een middag zon in de Oostzee al benauwd. 🤣.

het is nu 18.00 uur en donkere wolken stapelen zich op, hier komt vast een dikke bui uit. Dus vandaar dat hete, benauwde weer. Gauw een foto nemen.

Donkere wolken, in Grömitz

Inderdaad harde windvlagen , dikke druppels regen en onweer. Helaas is de wind ook iets gedraaid en liggen we met de achterkant in de wind, dit betekent dat de wind in de ingang van de boot waait en dat is natuurlijk weer niet de bedoeling. Nu moet het luik ervoor en is het wel warm. Rond 20.30 uur wordt het weer wat droger en kan de lucht weer in de boot.

We gaan niet alle leuke stadjes aan doen hier aan de kust, dit is voor een volgende keer misschien. We zouden naar Wismar gaan omdat we gehoord hadden dat dit een mooi historisch stadje is, echter de voorspelling was dat het zou regenen in Wismar, vandaar nog een dagje blijven liggen in Timmendorf . Ook moesten we dan nog dieper naar beneden (6 mijl ) en dat betekent dan ook dat stuk weer terug. Het is nu overal erg druk, hoogseizoen. Dus niet gegaan. Nu hebben we de koersen uitgezet richting Kielerkanaal. Ik heb voldoende leuke plaatsjes en dorpjes gezien, ben een beetje zeilmoe, dus tijd om richting Nederland te gaan.

Route Timmendorf -Gromitz

Logboek, 20 juli