En verder eilandentocht

23 juni 2019 - Svendborg, Denemarken

¡Wind 20 juni Wind nu ZW3, er worden wat kleine buien verwacht

vandaag worden er wat kleine buien verwacht. We gaan rustig aan, een eilandje verder.

We liggen nu in Strynø een klein eiland oost van het eiland Langeland. Omdat het toch wat onrustig is met het weer, hebben we gekozen voor een klein tochtje. We hebben even een flinke bui gehad. Gauw de regenkleding aangedaan echter Kees gaf aan dat ik beter binnen kon blijven, hij redt het wel alleen. Dat heb ik dan ook gedaan natuurlijk 😉.

80093BD8-CE9C-4300-94AA-D13633059D67

Na de regenbui was het stralend weer, niet te heet, en zeilden we door naar het eiland Strynø. Hier was het af en toe bewolkt en later de juiste temperatuur voor een wandeling naar het dorp. In de avond konden we nog heerlijk buiten zitten.

Route 20 juni

Logboek 20 juni

Vrijdag 21 juni, verder

Weer, 21 juni De wind gaat draaien West , in de middag wat regen

We besluiten om vandaag een ankerplekje bij Langeland, te gaan bezoeken. Dit is in het Lindelse Nor.  Tegenover het eiland Strynø, Tjerk en Han gaan vandaag naar Marstal en we hebben afgesproken elkaar te ontmoeten in Rudkøbing. We zien wel of dit morgen of overmorgen is.

Het is een korte overtocht naar de ankerplek, wel weer spannend zo’n eerste keer aan een mooring. De mooring zie je al van verre, echter niet helemaal duidelijk was of er nog een aanlegoog op zat. De toegang tot de plek was goed te doen, we moeten niet te veel naar stuurboord of bakboord gaan, daar is het ondiep.

Goed koers houden ivm ondieptes

Voor de zekerheid hebben we alles voor het ankeren op eigen anker ook gereed gemaakt, zodat we altijd het eigen anker nog kunnen uitgooien. Het aanvaren van de mooring ging goed, dat is best lastig want je mag niet te veel vaart hebben en met weinig vaart stuurt de boot niet goed. Gelukkig hadden we ons handige hulpmiddel, een haak aan een lijn, die we ook gebruiken in de sluis bij Holtenau. Dit werkte flitsend. Eerst de haak aanslaan en daarna rustig de voorlijn door het oog halen.

Anker hulpmiddelAangelijnd aan de mooring

We lagen net goed en wel toen we dikke wolken aan zagen komen. De regen 😟 kwam eerder dan verwacht. De regen is van korte duur, en na een half uur konden we weer buiten zitten in de zon. Het werd onrustiger op het water door de harde wind daarom hebben we een tweede lijn gelegd aan de mooring zodat we een “spruit” hebben gemaakt. Dan zwaait de boot niet zoveel uit en heb je geen last van dwarswind.  Gelukkig liggen wij nu rustig achter de  Mooring en is de wind gedraaid naar het NW.

Twee kanten weer

We hebben er nog even over gedacht om te gaan zwemmen, helaas zijn er erg veel kwallen in het water, niet de zwemmaatjes diep je bij je in de buurt wilt hebben. Dus de zwemplannen maar even opzij gezet.😟.

Route en logboek 21 juni

Zaterdag, 22 juni

Weer, zaterdag 22 juni Het weer NNW4, vanmiddag afnemend 2 knopen,14 gr-18 gr.

Er komt hoge druk gebied aan, dat betekent mooi weer voor de komende dagen. Het is nu heerlijk zonnig weer, echter nog wel fris in de wind.

Vandaag rustig de dag begonnen, broodjes bakken, ontbijten . Het is heerlijk liggen hier, er is echter geen zeilwind, we besluiten hier nog een dagje te blijven, we hebben even geen zin om met dit warme weer in hete stad te zijn. Tjerk geeft aan dat zij verder gaan, misschien zien we elkaar elders nog een keer. Het is een heerlijk plekje waar we liggen. Het is warm en het zonnezeil gaat op. Dit is een oud zeil die we iets hebben vermaakt en zo kunnen gebruiken als zonnescherm.

Zonnetent opzetten

De kwallen van gister zijn zo goed als verdwenen, waarschijnlijk door de veranderende wind weer richting het grote water gedreven. Wij kunnen dus even heerlijk zwemmen en het luie zweet van ons afwassen. Zelfs Kees waagt zich in het water en dat wil heel wat zeggen. Hij is een zeiler in hard en nieren echter beslist geen zwemmer 😂.  Dit is een heerlijke dag, zo dobberen, rustig genieten van de rust.

Zwemmen in Lindelse Nor

Zondag 23 juni

Weer 23 juni O3, zonnig 20 graden,

Vandaag gaan we weer een stukje verder, richting het eiland Thuro. Dit is een korte tocht en helaas ook een stukje tegen de wind in en dit juist bij de vaarweg. Wij gaan door de Svendborgsundbrug.

Brug Svendborgsund

Svendborgsund

Dit is een hoge brug waar we gewoon onderdoor kunnen. Na een mooie tocht kwamen we in Thuro. Hier zijn meerdere havens, het is altijd lastig om een vreemde haven aan te doen. Op de havenloods lijkt het duidelijk maar in de praktijk blijkt de haven toch anders dan op het plaatje. Hier liggen twee havens bij elkaar de haven van de werf en de haven van de zeilvereniging, echter niet goed is te zien wie wie is. In het midden blijken er opeens allemaal palen te staan, hier tussendoor moet je de weg vinden. Wij hebben uiteindelijk een mooi plekje in de Thurø Sejlklub gevonden.

Thurø Sejlklub

Nadat we zijn aangelegd hebben we een lekkere douche genomen en zijn het stadje ingegaan. Op zondag blijkt de supermarkt open te zijn. Echter we liepen midden in een nieuwbouwbuurt, weinig authentieke huizen. Gelukkig was het niet ver lopen en hebben we weer de noodzakelijke boodschappen binnen gehaald. Heerlijk gegeten aan boord en nu lekker nagenieten.

Route 23.6

Logboek, 23.6