Cuxhaven, Brünsbuttel, Rendsburg

13 juni 2019 - Rendsburg, Duitsland

woensdag 12 juni

Leuk dat dit blog door jullie wordt gelezen, bedankt voor alle berichtjes. Het lukt me niet om op ieder bericht te reageren, daar ik niet overal een goede internetverbinding heb. Het programma werkt niet zoals Watsapp, alles verloopt via e-mail. Maar weet dat wij het waarderen en jullie reacties lezen.

Vanochtend rustig aan gedaan, wandelen en lekker op terrasje iets eten. We genieten van de reis. Op deze dagen in de haven doen we natuurlijk precies wat jullie allemaal doen, stadje bekijken, boekje lezen e.d. dat is voor jullie denk ik niet zo interessant om te lezen.

Aan het eind van de middag begon het te regenen, we zullen zien of hier ook de voorspelde onweer bij is. Wij zitten nu lekker binnen.

Morgen gaan we het Kielerkanaal door rustig aan en daarna de Oostzee op, ik weet niet of ik dan nog veel schrijf, uiteraard blijf ik de route aangeven die we gaan. Maar ja de dagen dat we niet zeilen gaan we genieten, stadjes verkennen, luieren en al die dingen doen die iedereen doet tijdens de vakantie. dus als het voor jullie niet meer interessant is, geen probleem hoor. Ik schrijf dit blog omdat ik gewoon ben ieder jaar de route bij te houden, nu leek dit mij een mooie manier om de gegevens te bewaren. straks kan ik van dit verslag en de foto een mooi fotoboek maken, hoop ik .

donderdag 13 juni

Weerbericht, zonnig ZW 4

Vanochtend om 08.30 vertrokken. Helaas was de Elbe niet te bezeilen, het is een heel stuk naar de sluizen in Brunsbuttel. Het was verder prachtig weer, de zon scheen hier en daar een wolk, dat is een goed begin van de dag.

bij Brunsbuttel was het even zoeken naar de wachtplaats voor jachten maar ook dat was vlot gevonden. Bij het aanroepen van de sluis kregen we te horen dat we maar een minuut of 10 moesten wachten. De sluiswachter was heel vriendelijk, dat hebben we wel eens anders meegemaakt. De lichten op de sluis waren goed te zien en inderdaad na 10 minuten mochten we naar binnen.

In de sluis ligt een houten plateau in het water, dit betekend dat ik diep naar beneden moet springen. Daar hebben wij vorige keer iets op gevonden, we hangen een plankje midscheeps en zo kan ik makkelijker van boord stappen. Ook is het lastig om de lijnen vast te maken, deze moeten door ringen die plat op de steiger liggen worden vastgemaakt. Hier hebben we een tweede handigheid voor bedacht 😀, aan een lijn hebben we een haak gemaakt en deze haak ik in de ring, dan heb ik rustig de tijd om de achterlijn aan te pakken.  Dit werkte in eerste instantie goed echter de haak liet los, maar dat was nu geen probleem omdat ik de achterlijn al vast had.

Daarna een lang, heel lang stuk door het kanaal. Eerst was het heel rustig geen boot te zien, echter dat veranderde al snel. De beroepsvaart bakboord zijde moest stoppen en achter ons kwam heel veel beroepsvaart ons voorbij. Indrukwekkend die grote boten langszij.

na een lange dag kwamen we in Rendsburg aan, op advies van enkele leden van onze club zijn we dit keer helemaal Rendsburg ingevaren naar een haven achteraan in het stadje. Je bent dan dichter bij de Alte stad.  Hier in de haven een prachtplek gevonden. We gingen betalen bij de havenmeester en bij de haven was een restaurant met eenvoudig eten.het was er druk maar gelukkig hebben wij een tafeltje kunnen scoren. Genietend van de bier en het eten kunnen we nog lang buiten zitten.

Morgen blijven we hier een dagje liggen, het plaatsje bekijken en wat kleine boodschappen doen. De spanning van hoog-laag water, mooi weer, goede wind e.d. Van de afgelopen tijd is nu voorbij. Immers we zijn nu de Noordzee over en zijn niet meer zo afhankelijk va een goede wind en tij. We kunnen nu alle kanten op.

De foto’s komen later, we hebben te weinig WiFi om dit in te lezen in dit programma. Morgen ga ik even kijken hoeveel ik nog kan downloaden, anders wacht ik op betere WiFi ergens.

Route 13 juni

Logboek 13 juni

1. Caty:
    16 juni 2019
    Even bijgelezen.😁ik vind het Best boeiend te lezen. Vandaag zatenbywee mannen.omannen.op te scheppen ojbde trein over hun ko mende vaart rond Denemarken
    Ik dacht aan jullie
    Niks opscheppen
    Gewoon varen
    😉toch leuk die stadjes. Ik ken de weg langs het water natuurlijk niet
    Dus zeer leesbaar. Veel vaarplezier en mooi zeil en rust weer komende week.moi.moi🤗