Naar Cuxhaven

12 juni 2019 - Cuxhaven, Duitsland

Opgesteld: dinsdag 11 juni 2019 05.44 uur

Weeroverzicht: laag boven Nederland en noord Duitsland trekt naar het zuiden van de Noordzee.

Verwachting van 08:00 tot 20:00 uur: Rottum
noordoost 4-5, eerst mogelijk 6, afnemend veranderlijk 2-4,kans op een enkele bui,zicht overwegend matig, in neerslag en lokaal mogelijk slecht, oplopend meest goed

weerkaart dinsdag 11 juni

Vanochtend stromende regen, geen buitjes maar aaneengesloten regen. Dit hadden we niet voorzien, we hebben gekeken naar de wind en het getij en het was een prima dag om naar Cuxhaven te gaan. Het was nog vroeg en we hoefden pas rond 10.45 weg, dus maar even afwachten. Uiteindelijk hebben we gekeken naar weerapp buienradar en daar zagen we dat rond 12.00 uur de regen over zou zijn. Het alternatief was donderdag vertrekken echter dan was het getij heel ongunstig heeeeeel vroeg in de ochtend of in de middag. De tocht duurt wel 11.00 tot 12.00 uur, niet erg prettig om midden in de nacht in een haven aan te komen.

Kaart bijhouden

we besloten te gaan, opruimen, regenkleding aan en wegwezen. Dit tot verbazing van de buren die in de regen niet wilden vertrekken. We waren net de haven uit of de regen was al gestopt. Het bleef wat bewolkt en na een tijdje kwam de zon door. Het was een heerlijke tocht en we zijn blij dat we gegaan zijn.

Elbe

het laatste stuk over de Elbe duurde wel erg lang, het was al kentering we hadden gelukkig niet veel stroom tegen. Op de stroomkaart zien we dat het omslagpunt voor tegenstroom nog even uitblijft.

Achteraf gezien hadden we een uurtje eerder moeten vertrekken, dan hadden we wel stroom tegen bij Norderney maar veel meer stroom mee in de Elbe, qua tijd waren we dan beter uitgekomen. We hebben nu 65 mijl gevaren gedeeltelijk gezeild en verder op de motor. Hier hebben we 12.30 uur over gedaan. Al met al om 22.30 uur konden we de boot aanleggen. Het is druk in Cuxhaven, we moesten echt zoeken naar een vrije plek, veel rode bordjes, gelukkig vonden we nog een plek. Gauw wat soep warmen en broodjes in de oven, en lekker smullen en nagenieten.

Avondzon Elbe

Laatste deel logboek 11 juni

Logboek 11 juni

Route 11 juni

Woensdag 12 juni

weerbericht: na de middag sterke wind en regen, mogelijk onweer.

We hebben besloten om even gezellig in Cuxhaven te blijven, bijkomen van de lange dag van gister en even de benen strekken. Morgen gaan we verder naar Brunsbuttel door het Kielerkanaal.