Rendsburg en verder naar Laboe

17 juni 2019 - Laboe, Duitsland

Kiel, Wetterwerte 15.06.2019

Wetter: Temperatur17 Grad C: rel. Feuchte97 %: WindNO 6 km/h : Luftdruck1012 hPa

Vorhersage: Samstag früh18 Grad C: Samstag mittags19 Grad C: Samstag spät21 Grad C

Vandaag Regendag - Rustdag. Er is voor de hele dag regen voorspeld, we blijven lekker een dagje hier liggen.

Regendag in Rendsburg

Zondag 16 juni, Richting Laboe

Weerbericht 16 juni zonnig, wind W3, temperatuur 19gr. Later op de dag warmer.

In de ochtend een prachtige zonnige dag, beetje wind en wat wolken. Eerst maar de tank gevuld, je weet maar nooit waar je weer brandstof kunt halen. Daarna het kanaal op. Alles was rustig, er gingen nog een paar boten mee. Het was heerlijk op het water niet te heet en goed te doen, toch was het nog een hele rit naar de sluis in. Van Teun hebben we een pdf-folder gekregen met de regels in het kanaal. Vroeger moest je betalen in de sluis, je moest dan naar boven klimmen en naar de sluiswachter om te betalen. Het schijnt dat er een ongeluk is gebeurt en nu mag dit niet meer. Niet helemaal duidelijk is waar we nu kunnen betalen, de folder geeft aan bij de haven in Holtenaul. Voor de sluis in Holtenau zagen we een steiger waarop een betaalautomaten stond, hier konden we betalen. Dit werd nog een heel gedrang met al die boten, we kwamen immers allemaal bijna gelijktijdig aan. Daarna was het wachten, wachten, wachten. Achter ons kwamen nog 4 grote zeeschepen en die gaan voor. Gelukkig konden we op een gegeven moment mee in de sluis, er lagen twee grote zeeschepen.

Wachten voor de sluis

Wij moesten helemaal naar voren en ook hier gebruikten we weer het plankje en de lijn met de haak. Echter dit ging nu niet zo flitsend er was geen ring om de haak omheen te slaan. Kees zei dat ik het op de ketting moest haken echter dit ging niet meer omdat de boot al te veel naar voren liep. Uiteindelijk is het toch gelukt in een ring en kon ik de achterlijn van Kees aannemen. Dit aanleggen verdiende geen schoonheidsprijs echter we liggen goed. Op zulke momenten weet ik eigenlijk niet waarom ik mee ga, dat gedoe met sluizen en bruggen is niet het leukste van de reis. Misschien is een camper rustiger, hiermee heb je alleen maar last van files.

Hulpmiddel in sluis Lijn met haakNa de sluis kwamen in het drukke Kielerforde. Hier lagen boten te wachten om de sluis in te gaan, pontveren, motorboten, zeilboten, alles was aanwezig. Wij zijn naar stuurboordwal gegaan en daar de zeilen gehesen. Er was een beetje wind, helaas niet voldoende om ook maar iets vooruit te komen. Na een tijdje op de stroom voortgezet te zijn, besloten we de zeilen weg te halen en op de motor verder te gaan. Omdat we niet konden zeilen zijn we de dichtbijgelegen haven in gegaan, dit is Laboe. Een hele grote haven met voldoende ligplaatsen en een restaurant. Dat laatste is natuurlijk altijd goed na zo’n lange dag. Het is hier bloedje heet en geen wind. Vincent gaf aan dat het in Tjechie 36 graden was, ik vroeg hem een beetje zon deze kant op te sturen maar zo te zien heeft hij veel te veel gestuurd, daar kan ik dan weer niet tegen 😂🤣.

Het weer is een belangrijk item voor ons als zeilers, de vraag is altijd:

Is er wind? welke richting,? hoe hard/zacht, te hard, te zacht? regen? Heel veel mogelijkheden en afhankelijk van het antwoord kan je een route bepalen. Vanavond maar even rustig kijken hoe we verder gaan richting Denemarken. Voor morgen wordt weinig wind voorspeld in de ochtend nog redelijk maar dan afnemend ZW2 daar kom je niet ver mee. Via kennissen hebben we het advies gekregen om de app Windy en/of windfinder te downloaden, hiermee kan je goed het weer  in de gaten houden.

Na een hete dag

,s avond komen er donkere wolken aan en waait het plotseling windkracht 5, zo is het windstil en benauwd en zo komt er een fikse wind opzetten benieuwd wat voor weer dit wordt, later op de avond is het weer stil. Voor de komende dagen wordt is er bijna geen wind van ZW-W 2-3 knopen. Dat is veel te weinig om de Oostzee op te gaan. Zoals we nu kunnen zien is er donderdag pas weer wat wind.

Route naar Laboe 16.7

Logboek 16.7

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade