richting Nyborg en verder naar Troense

29 juni 2019 - Nyborg, Denemarken

Weer, 28 juni Weinig wind, we kunnen alle kanten op, maar zeilen, motor bij? We zien wel

In het begin lukte het nog om te zeilen, helaas was op een gegeven moment de wind echt weg en dreven we op het water.

Passaat zeilen Passaat zeilen

Uiteindelijk hebben we toch de motor aangezet. Nu zijn we weer de hoge brug onderdoor gegaan echter aan de westzijde. Dus aan de overkant van Korsør.

Westerrenden brug

Na het passeren van de brug hebben we koers gezet naar Nyborg. Voor Nyborg is een sluiphaven echter om die haven heen lagen prachtige mooring. We konden de verleiding niet weerstaan en liggen nu heerlijk aan de mooring. Geen douche maar zwemmen vandaag 😀.

Aan de mooring bij Nyborg

Route 28.6

Logboek 28.6

Zaterdag, 29 juni

Weer, 29.06 WNW3, later in de week harde wind

Vanochtend was er totaal geen wind, nog even twijfel of we wel weg zouden gaan. Echter de wind gaat naar het zuiden draaien en dat is nu net de kant waar wij naar toe willen. We besloten wel te gaan en dan maar op de motor.

Geen wind

Tot onze verrassing was er aan de overkant van het water meer wind, we konden zeilen. De wind was wel draaiende dus we moesten alert blijven. Opeens viel de wind weg, een raar gevoel zo ga je 5 knopen en zo sta je stil, het leek wel of we ergens tegenaan waren gevaren en weer achteruit werden gezet. We hadden stroom mee, echter de golven tegen. De wind viel weg om na een tijdje terug te komen vanuit het zuiden. We hebben nog even overwogen om te gaan kruisen, daarmee verliezen we teveel terrein en kunnen niet naar Tåsinge, wat de bedoeling is. Vandaar toch maar de motor aan en verder op de motor. Kees heeft ook een “offday” (K-day zegt hij zelf ). Hij heeft volgens mij te lang in de zon gelegen gister en daar heeft hij nu last van. Dus nog een reden om gewoon de motor aan te doen en rechtstreekse koers naar onze volgende plek. Na verloop van tijd kwamen we aan bij het eiland Tåsinge, voor de haven van Troense zijn we voor anker gegaan. De moorings waren al bezet, op anker gaan of aan een mooring liggen is net zoiets als wild kamperen 😉, je ligt heerlijk en hebt van niemand last. Genieten dus.

Voor anker Troense

Hier in Troense is het een drukte van belang, we liggen buiten de vaargeul in het ankergebied maar daar houden de motorboten geen rekening mee. Ze komen voor achter opzij, van alle kanten om ons heen. Het is zaterdag en mooi weer, volgens mij hebben alle Denen een motorboot of zo. Ook is er stroming op de plek waar we liggen, niet de ideale ankerplek. Ik ben net bezig met koken en dan ziet Kees een boot weggaan bij een mooring, snel het anker op en daar naar toe. Nu liggen we iets rustiger en kan ik doorgaan met koken 😀.

Logboek 29 juniRoute, 29 juni