Troense

1 juli 2019 - Troense, Denemarken

Weer zondag 30 juni De wind trekt aan naar Z5

In het overzicht is te zien dat het morgen en dinsdag harder gaat waaien en ook wordt er maandag regen verwacht. Nu is de wind al harder dan in het weerplaatje staat. We krijgen vanochtend eerst koffie visite van Tjerk en Han, daarna maar even kijken wat we doen, hier blijven liggen of een haven bezoeken.

Bezoek

Het bezoek was gezellig, Tjerk en Han hadden een lekkere taart meegenomen en we zijn weer goed bijgepraat. Zij zijn naar de haven in Troense gevaren en wij blijven lekker aan de mooring hangen. De wind is heel wisselend, zo lijkt het bijna windstil en dan kwam er weer een vlaag keiharde wind opzetten je hoort het aankomen en weggaan. Een hele vreemde gewaarwording. Wij liggen gelukkig wat beschut uit de wind.

Het lukte een Deens schip naast ons niet om op anker te blijven, het anker had onvoldoende grip op de bodem. De schipper kwam naar ons toe en vroeg of hij een lijn aan onze boot mocht leggen. Dit hebben we gedaan. Toen hij eenmaal vast lag gaf hij aan dat de mooring door de Deense autorisatie was neergelegd voor de Denen en niet voor buitenlanders. Wij waren stomverbaasd, zei hij nu dat wij weg moesten? Dat deden we uiteraard niet, de gele boeien zijn voor zover wij weten voor iedereen in Denemarken en niet specifiek voor de Denen. Toch geeft dit gesprek een onprettig gevoel.

Onverwacht aanhang

De “gasten” liggen nu met een lijn aan onze boot echter de manier waarop dit gesprek ging was niet bepaald gastvrij. Heel vervelend en dit beïnvloed natuurlijk wel het plezier. Maar.....  we blijven liggen totdat zij morgen weggaan en dan zien we wat we verder gaan doen. We kunnen nog niet goed zien wat het weer doet, echter zeilen met die vlagen wind is niet prettig.

1. Bas:
    1 juli 2019
    Rare opmerking ja, over die Moorring!

Heerlijk te lezen over een graad of 20, water, wat wind enzo! Hier is het nog steeds tegen de 37 graden - vandaag was onweer en regen voorspeld, dus morgen is het een dag wat koeler, maar er is in Dobrovice geen drup regen gevallen :-(

Veel plezier in de loop van de week en groeten ook van Vincent - hij doet nu z'n Tsjechische les met Martina ;-)
  2. Julia:
    1 juli 2019
    Hoi, bedankt voor je reactie. Kan je nagaan dat ik het bij die temperatuur van rond de 25 graden loop te zuchten van de hitte aan Kees vraag of hij het zonnescherm op wil zetten. We leggen nu met mooi weer de boot zo neer dat we wind in de Kuip krijgen 😂
    Vandaag is het hier stormachtig en regen.